LJUSET OCH ATT MEDITERA

Senaste dagarna har ljuset på morgonen här hemma varit magiskt, så underbart att vakna upp och starta dagen till. Eftersom jag ofta har lyxen att börja dagen i ett skönt tempo och vakna i lugn och ro för tillfället 😉 Försöker jag njuta av just det, för vem vet snart kanske livet ser helt annorlunda ut?

Men varför har jag så svårt att njuta av där jag är, har så lätt i tänka på måsten som kommer senare…

Därav min ny gamla rutin, att få till några minuters meditation (hur kan det vara så svårt att sitta still och inte göra något, utan att bara vara??).

Kommer inte helt naturligt för mig.

Men innan jag går djupare in i varför meditation är så bra för mig… tillbaka till ljuset.

Förra veckan blåste det storm här och solen tittade inte fram och förgyllde morgnarna här hemma direkt. Kontraster! Nu är det alldeles stilla ute och himlen strålar alldeles blå och vacker. Det ända negativa är att man ser hur skitiga våra fönster har råkat bli?  😉 Men jag står ut (för jag orkar inte putsa dom just nu).

Och ÄNTLIGEN har vi fått upp en lampa i trappan, så vi slipper snubbla när vi ska gå ner för att sova på kvällarna. För nu råkar det faktiskt och helt plötsligt vara totalt mörker ute, och mörkare kommer det att bli. Jippi!!?

Därför känner jag mig extra nöjd med helgens insats, min insats var dock inte så stor… men jag valde lampan från Watt och Veke. Det är ändå nått.

Emil fick istället göra det något mer kritiska momentet, stå och balansera på stege och borra i taket med en tung betongborr. Medan jag tittade på, till ingen nytta. Och sedan kom jag med direktiv på hur den skulle hänga 😉 Team work.

Men till meditationen då, för ett par veckor sedan fick jag denna boken. Viloläge, skriven av Magnus Fridh.

Jag har mediterat i perioder och försökt att få in meditation som en daglig rutin, för att jag känner att jag mår bra av det. Jag börjar oftast när jag mått dåligt över något, känt mig stressad eller bara i obalans. Och behövt hitta tillbaka till något, hitta ett inre lugn och trygghet i mig själv. Men sedan när jag mår bra, då tappar jag rutinen. Och prioriterar lättare något annat, inget viktigt men något som känns tillfredställande för stunden, typ scrolla igenom instagram flödet.

När jag fick denna boken, kände jag både – åh perfekt detta behöver jag verkligen, denna vill jag läsa, då får jag nog för en sista gångs skull de smartaste och bästa tipsen på hur jag ska meditera och bli fast.

Och samtidigt – bläh va trist, jag skiter i detta med att meditera! Jag har gett det massa chanser och det biter ju inte på mig. Det finns dessutom roligare saker att göra än att sitta och göra inget!

Alltså tog det mig några veckor innan jag ens öppnade boken… För jag gick på alternativ två 😉

Jag är däremot helt fast i att Yoga, så där igenom får jag absolut någon form av meditation. Men det är någonting med att bryta ner det till bara meditationen. Bara tanken gör att det kryper i hela min kropp. Och även om mitt förnuft säger att -just precis därför skulle det vara optimalt för dig att utöva detta!!! Så tar det emot, i varje cell av min kropp.

Tills jag råkade öppna boken och läsa “genom meditation kan vi forma våra hjärnor så att de fungerar på ett mer fördelaktigt sätt för vårt välmående”

Detta var för tre dagar sedan och sedan dess har jag mediterat en stund (kort) varje dag. För jag vill må bra och vara lycklig. Och sedan länge har jag insett att för att jag ska vara det så är det mig själv det hänger på. Det är jag som gör mig lycklig.

Alltså, nu ger jag det här med att sitta still och göra inget utan att bara vara en chans. För lycklig och att må bra vill jag. Känns ovärt att inte ge det en chans, eller vad tycker ni?

Skam den som ger sig.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *