LÄGET?

Kom precis hem från barnmorskan. Glad över att vår bebis ligger kvar med huvudet neråt och redo för att komma ut till oss. Har ju rört på sig en del där inne, så jag var inte helt säker på att läget var huvud ner och rumpa upp… även om jag ändå trodde det. Alltså var det skönt att få det bekräftat.

Annars är läget bra, kroppen börjar dock bli något öm i bäckenet. Kroppen börjar väl helt enkelt förbereda sig 😉  Och jag har fått en låsning i min SI- led, så jag känner mig aningen stel och otymplig. Men det är småsaker, jag är otroligt tacksam över vad min kropp klarar av. Att all träning genom åren gör att den har klarat påfrestningen av en graviditet galant, hittills. Var bara de inledande hormonerna som stökade till det. Och det har jag nästan förträngt nu…

Jag håller fortfarande igång med lättare träning, lite styrka på gymmet och yoga. Så skönt att röra på sig så gott det går. Något frustrerande dock när det känns som att man ska spy av halsbränna i varje yoga-position 😉 Fast får ju skylla mig själv, ingen tvingar mig. Så för det mesta blir det fokus på avslappning och lugna övningar. Men ibland är det svårt att hålla sig.

Svårt att tänka mig att det var detta jag sysslade med för ett år sedan bara.

Att jag förra året satt mitt emot min sambo och avstod från en smarrig semla. Varför? Såklart för att kunna lyfta över ribban. Då var det lätt värt det, mot tillfredställelsen att knipa ett sista SM-guld 😉

Jag ÄLSKAR semlor. Att behöva avstå har varit en del av livet som elitidrottare. Att prioritera och att göra val som gynnar min prestation, ibland har det varit galet svårt… men oftast lätt, för jag har alltid vetat varför jag gjort det.

“Smoothie” på avokado, carob-puver, vanilj, mandelmjölk och banan. Toppat med Cocos.

Och nu när jag inte längre behöver avstå, utan helt kan välja. Då vill jag inte bara frossa i semlor. Varför? Nu är anledningen helt annorlunda, nu handlar det inte längre om att optimera höjdhoppsformen. Nu vill jag istället ge kroppen bra grejer för att jag vill må bra. Och för att det verkar bortkastat att slänga bort alla bra vanor jag skapat mig.

Så vissa dagar blir det nyttiga val, andra något mitt emellan och andra dagar blir det en semla 😉

och idag ska vi njuta av årets första semla.

mmmmmmmmm…

2 Comments

  1. Hej! Jag under hur du tänker kring vikt och prestation? Hade du någon ideal vikt där du presterade som bäst? Hur lång och hur mycket vägde du då? Hoppade du högre desto lättare du var? Gick du ner inför säsong osv..
    Är väldigt nyfiken, då jag själv är elitsatsande medeldistansere.

    1. Hej Elin,

      Absolut hade jag koll på min vikt under karriären, och att optimera den inför mästerskap var en stor del i uppladdningen för att kunna prestera på topp. Att försöka hitta balansen mellan styrka och lätthet, och få i sig den näring kroppen behöver. Så ja, jag gick ner inför säsong och gick upp igen under uppbyggnads perioderna. För att inte slita mer än nödvändigt på kropp och knopp. Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne, men också väldigt känsligt ämne. Som lätt kan misstolkas. Alltså kan det vara bra att bolla med någon som är insatt i din träning och har kolla på kost och prestation.

      Vänligen Emma

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *