TRÄNING MED LILLAN

Hur jag får till träningen? Mitt mål är snarare att hur skapar jag träning i balans, nu i min nya vardag.

Jag älskar verkligen att träna, men jag tycker det är lika skönt att inte träna 😉 skönast är när jag precis har tränat.  Det är såklart grymt härligt att träna när man känner hur kroppen blir starkare och mer uthållig.

Tycker dock inte det är helt lätt att få till att träna/röra på mig i mitt nya liv utanför elitidrotten. Antagligen lägger jag ribban för högt, vilket gör att jag aldrig känner att jag gjort tillräckligt. Eller så är anledningen att jag inte vill strukturera upp min träning, för jag vill inte låsa upp mig eller bli manisk.

Jag har hittills alltid tränat med ett självklart mål och varför. Och med en plan. En plan som skulle ta mig till mina högt ställda mål och uppfylla mina förväntningar. Alltså gjorde jag ALLTID mitt yttersta för att fullfölja den planen. Spelade ingen roll om jag var, trött, sliten, omotiverad eller oinspirerad. Det var bara att göra det.

Var jag sjuk eller skada, gick det extrem mycket tid och energi till att avgöra om jag var tillräckligt frisk för att träna. Var det gränsfall kunde jag bolla tanken med mig själv löjligt många gånger.

Du lär dig och du skapar en extrem självinsikt. Så jag visste egentligen vad jag borde göra, och det var i stort sett alltid att vila. Men beslutet att vila, var konstigt nog det absolut svåraste att ta.

Såklart sitter denna mentaliteten djupt rotad i mig. På gott och ont. Det gör att jag har onödigt bra disciplin, har jag bestämt något, fullföljer jag min plan. Vilket såklart är bra, men ibland är det på gränsen till för bra 😉

Därför vill jag inte sätta upp några planer med min träning. I alla fall inte större planer än att träna för att må bra, just nu. Inte följa några specifika program, för att jag har alltid haft ett program att följa. Jag vill kunna röra på mig som jag vill. För att min kropp och själ mår bra av det.

I alla fall tills jag släppt de där extrema kraven på mig själv… Och tills jag börjar få tillbaka suget efter att träna mer planlagt och efter ett konkret mål. Om det nu kommer?

Just nu så tränar jag hemma, cirkelträning eller liknande. Oftast bara med kroppsvikt. Jag kör lite planlös yoga, jag känner efter vad min kropp vill och behöver. Ibland springer jag i backarna här hemma och har börjar jogga lite lätt. Ibland kör jag något litet varje dag, ibland kör jag nästan inget förutom promenader på hela veckan.

Jag har i princip hållit mig i rörelse under hela graviditeten och fram tills nu (en normal människa skulle påstå att jag har tränat hela tiden ). Jag är väldigt glad över min vana att träna och äta bra sitter djupt rotad. Även om jag får en dipp hittar jag alltid tillbaka.

Jag får ofta höra kommentaren:

-Det är lätt för dig ju!

Skulle inte säga att det är lättare för mig, eller så kanske det är det? Just för att du blir bra på det du tränar. Och jag har tränat på att leva såhär hela mitt liv. Så mitt mål är snarare att träna på att skäppa taget lite mer.

Vi får se hur det går? Hur lätt det är…

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *